måndag 19 augusti 2013

På väg tillbaka

Den 12:e juli, dagen efter ett tufft backpass, skulle jag gå nedför en brant klipphäll. Jag gick försiktigt och höll emot. Plötsligt började det smärta i framsidan på vänster lår. Jag hade fått en bristning i muskeln. Senare under kvällen så stumnade låret till rejält.

Klipphällen i fråga. Vackert ställe att vara konvalescent på.

I det här läget så började ju funderingarna att snurra; Är säsong 2013 slut nu? Om inte, kommer jag hinna bli i någon form tills de planerade tävlingarna?
Efter ett träningsuppehåll på tio dagar så började träningen med lite lätta pass. Rörligheten var helt klart nedsatt och låret kändes mycket kort. Under en tid har extra tid fått läggas på stretching. Distanserna har succesivt ökats.
Förra veckan blev ett test av kapaciteten och tränigen blev distansmässigt lite tuffare. Speciellt fredagens pass med 2x17 km löpning till jobbet och hem gick förvånansvärt fint med en tid på hemvägen som bara var en minut långsammare än bästa tiden i våras. Det var ett riktigt trevligt besked som gjorde att framtidshoppet ökade. Bestämde mig för att testa var uthålligheten låg genom ett långpass på söndagen. Om det kändes så bra som jag hoppades så var i så fall planen att efteranmäla mig till Kraftloppet, 72 km, nästa lördag. Riktigt så bra som det hade behövts kännas för en tävlingsstart gjorde det nu inte men det var ändå ett skönt besked att klara av de 45 kilometrarna.
Totalt blev det nästan 13 mils löpning denna vecka och därtill en MTB-utflykt med frugan. Så här såg det ut:
Må: 11,8 km asfalt inkl nedplockning av snitslar efter tävling
Ti: 11 km grus under lunchen
On: 14,5 km i skogen på stigar
To: 11 km grus under lunchen
Fr: 2x17 km jobbet och hem
Lö: MTB i skogen. Väldigt kul!
Sö: 45,3 km långpass på Järnleden och stigar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar